۱۳۸۷ آبان ۹, پنجشنبه

بیداد

بیداد از علیزاده.
آه از شوخی چشم تو که خونریز فلک
دید این شیوه مردم کشی و یاد گرفت


۱۳۸۷ مهر ۲۵, پنجشنبه

من و هندی ها

در ادامه این پست از الهه می خواستم یک خاطره از دو نفر هندی بگم. هند در گذشته های نه چندان دور همسایه ما بوده، الان هم فاصله چندانی نداره! در ضمن دویست سال پیش نادرخان رفته و همه هند رو غارت کرده! و نصف شاعران جدید هند به فارسی شعر گفتند و اصلا به خاطر همین سبک هندی در شعر فارسی داریم.
در روز اول آشنایی با این دو فهمیدم اون ها هم مثل خارجی های دیگه نمی دونن ما به فارسی حرف می زنیم نه عربی! دیگه اینکه از سوال هاشون معلوم بود حتی جای ایران رو تو نقشه بلد نبودند! این یعنی حتی به گوشه های نقشه خودشن هم نگاهی نکرده بودن! ولی از همه جالب تر عکس العملشون وقتی که آهنگ های آرش رو براشون گذاشتم، بود! ایشان تا اون موقع در هر مهمونی این آهنگ رو شنیده بودن (به نقل از خودشون) ولی تا امروز نمی دونستن این آهنگ به چه زبونی می خونه!

پ.ن: نمی دونم ما ایرانی ها چرا وقتی می گن بهمون: عربی اید؟ اینقدر شاکی می شیم! در صورتی که هر جوری حساب کنی هم وضع عرب ها از ما بهتره هم کاراشون عاقلانه تر!

۱۳۸۷ مهر ۲۳, سه‌شنبه

خدا باوری، خدا ترسی

نکته جالب در مورد آدم های خدا باور اینه که سخت مواظب میزان نزدیکی روابط شان با خدا هستند. این اعتقاد که هر که به خدا نزدیکتره، پس سخت تر هم امتحان می شه به شدت در میان افراد مذهبی رواج داره! از قدیم گفتند:
هر که در این حلقه مقرب تر است، جام بلا بیشترش می دهند!
به هر حال اگه رزومه خدا رو درمورد پیامبراش ببینی، به این موضوع اعتقاد پیدا می کنی.

۱۳۸۷ مهر ۱۹, جمعه

کنعان

دیروز رفته بودم سینما آزادی، همین طوری و کاملا بی برنامه! اولین بلیط فیلمی که دستم رسید رو گرفتم. از کنعان خوب شنیده بودم. یک بلیط گرفتم و رفتم.
چیزی که جدیدا تو خیلی از فیلم های می بینم ضعف منطقی فیلمنامه هاست. من که تا آخر فیلم ربط عنوان فیلم رو به خود فیلم نفهمیدم.
دوم اینکه تصادف در جریان وقایع اگه به نفع شخصیتهای فیلم باشه سریعا باعث غیر قابل باور شدن فیلم می شه. مثلا در آخر فیلم دیدن یک درخت در وسط جنگل که کردم از اون حاجت می گیرن بر خلاف جریان فیلم ه!
سوم هم اینکه بعضا داستان هایی در دل داستان اصلی هستند که به داستان اصلی ربطی ندارن! مثلا نامه ای که مادر فروتن برای ترانه می زاره! یا اینکه بهرام رادان از انصراف از تحصیل خودش می گه!
از نکات جالب این فیلم بازی مقابل بهرام رادان مقابل فروتن ه. در سکانسی که تو کبابی روبرو هم بازی می کنن کاملا تصنعی بازی کردن فروتن واضح تو چشم می زنه. کلا به نظرم فروتن از رادان ضعیف تر بازی کرده!
ولی با این وجود کنعان از بهترین فیلم های الانه و به دیدنش می ارزه!